درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1396/05/23 - 07:03:5
تعداد بازدید: 1232
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

شناختی بر جنگ 33 روزه حزب‌الله با رژیمـ صهیونیستی
نبرد ارتش تادندان‌مسلح شیطان با نیروهای اعتقاد و ایمان
  نبرد ارتش تادندان‌مسلح شیطان با نیروهای اعتقاد و ایمان

جولای 2006 بود که رژیم صهیونیستی با دستاویز قراردادن بهانه‌ای واهی، تهاجم گسترده‌ای را علیه لبنان از زمین، دریا و هوا آغاز کرد. این جنگ که به جنگ 33 روزه مشهور است در بین لبنانی‌ها (جنگ تموز) نامیده میشود.


علل آغاز تجاوز از سوی رژیم صهیونیستی

این تجاوز به‌ ظاهر با هدف آزادسازی دو نظامی رژیم صهیونیستی صورت گرفت اما طبق گزارش معروف به (وینوگراد)، رژیم صهیونیستی از ماه‌ها قبل طرح و برنامه حمله را چیده و خود را برای جنگ آماده کرده بود. شدت حملات این رژیم نیز نشانگر طرح و برنامه آماده و مدون برای ضربه زدن به مواضع نیروهای مقاومت بود و این‌طور نبود که این تصمیم در مدت زمان کوتاهی اتخاذ شده باشد. در این نبرد ارتش اسرائیل که به نظر خود دست برتر را داشت گمان می‌کرد با تهاجمی همه‌جانبه خواهد توانست طومار حزب‌الله و مقاومت را درهم پیچد.

 

تحولات مهم در طی جنگ سی‌وسه روزه

سیدحسن نصرالله، دبیركل حزب‌الله چند ماه قبل از آغاز تجاوز رژیم صهیونیستی در واکنش به پاسخ گستاخانه مسئولان رژیم صهیونیستی به درخواست آزادی اسرای باقی‌مانده بر مبنای توافق دوجانبه‌ای كه با وساطت آلمان به امضاء رسیده بود اعلام كرد كه ما به زودی سمیر قنطار (اسیر لبنانی كه از سال 1360 در زندان‌های صهیونیست‌ بود) را در بیروت دیدار خواهیم كرد. عملیات نیروهای حزب‌الله در نوار مرزی به انهدام سه دستگاه تانك و نفربر اسرائیلی، كشته شدن 12 نفر از نظامیان صهیونیست و اسارت سه تن منجر شد كه یکی از آن‌ها توانست فرار کند.

رژیم صهیونیستی كه برنامه داشت در اواخر سپتامبر 2006 براساس (نقشه جامع) علیه حزب‌الله را آغاز اقدام کند ناچار به واكنش سریع شد. رژیم صهیونیستی با این تصور نبرد را آغاز کرد که خواهد توانست در همان ساعات اولیه نیروهای مقاومت را زمین‌گیر کند اما با پایان روز چهارم مقامات این رژیم اعلام کردند که کار با بمباران هوایی پیش نمی‌رود.

با آشکارشدن نشانه‌های شکست در نبرد هوایی و دریایی، اسرائیلی‌ها به فکر استفاده گسترده از نیروی زمینی افتادند تا شکست‌های خود در عرصه‌های دیگر را شاید بتوانند از این طریق جبران کنند. نظامیان آمریكایی برای فرافکنی شكست هوایی و دریایی رژیم صهیونیستی اعلام كردند: سرنوشت این جنگ در روی زمین تعیین می‌شود.

از هفته دوم عملیات نیروهای زمینی رژیم صهیونیستی آن‌ها فقط توانسته بودند یک تپه را در مجاورت روستای مارون الراس اشغال کنند. رژیم صهیونیستی تبلیغات فراوانی برای اشغال یک روستا با 30 هزار نیرو انجام می‌داد با این‌ حال سه روز بعد از آن، نیروهای مقاومت حزب‌الله آنان را وادار كرد به آن سوی مرز بگریزند. آن‌ها به هرجایی که حمله کردند با شکست مفتضحانه‌ای روبرو شده و مجبور به عقب‌نشینی می‌شدند. شکست‌های پی در پی در حدی بود که یکی از فرماندهان رژیم صهیونیستی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد علت شکست‌های اسرائیل از چریک‌های حزب‌الله، ابهت حزب‌الله و ترس سربازارن خود را این‌گونه توصیف کرد: ما با اشباح در حال جنگیم.

در همان روزهای اول ارتش رژیم صهیونیستی تمایل داشت پایان جنگ را اعلام كند ولی ایده آمریکایی‌ها این بود که این رژیم اول موفقیتی کسب کند و پس ‌از آن به آتش‌بس روی بیاورد، از این ‌رو با اصرار آمریکایی‌ها جنگ ادامه پیدا كرد ولی در نهایت آمریكا نیز تسلیم شد و مهر پایان این حمله ناکام را با تصویب قطعنامه 1701 شورای امنیت کوبید.


دستاوردهای نبرد 33 روزه برای حزب‌الله لبنان

رژیم صهیونیستی اهدافی را برای این نبرد تعریف کرده بود که در تحقق آن‌ها ناموفق بود. علاوه بر اینکه دو نظامی صهیونیست که به اسارت نیروهای مقاومت درآمده بودند آزاد نشدند، این رژیم اهداف کلان‌تری مانند تخریب زیرساخت‌های موشکی حزب‌الله و نابودی مقاومت لبنان را مدنظر داشت که در عمل هیچ‌کدام محقق نشدند.

این پیروزی حزب‌الله را به نمادی برای مقاومت در منطقه تبدیل و این خودباوری را در بین دیگر ملت‌های منطقه ایجاد کرد که با مقاومت می‌توان بر این رژیم پوشالی غالب شد. رژیم صهیونیستی که در نبردهایش همواره سعی می‌کرد جنگ به سرزمین‌های اشغالی کشانده نشود در این جنگ غافلگیر شد و نیروهای مقاومت توانستند با هدف قرار دادن عمق خاک فلسطین، رهبران رژیم صهیونیستی را غافلگیر کنند. درگیر شدن شهروندان این رژیم در این نبرد، امنیت آنها را به صورت زیربنایی زیر سؤال برد و ثبات امنیتی مناطق اشغالی با مشکل مواجه شد، تا جایی که که این مسئله مهاجرت معکوس را به دنبال داشت.

این نبرد پرستیژ و موقعیت حزب‌الله لبنان را چه در عرصه داخلی و چه منطقه‌ای به شکل بی‌سابقه‌ای ارتقا داد. به ‌نحوی ‌که براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته سیدحسن نصرالله، دبیرکل این جنبش محبوب‌ترین شخصیت جهان عرب در بین مردم منطقه می‌باشد. همچنین علمای سنی مذهب الازهر از حزب‌الله حمایت نموده و گروه‌هایی همچون اخوان المسلمین مصر برای اعزام نیرو به لبنان اعلام آمادگی کردند.

در سطح جهانی هم با انعکاس اقدامات وحشیانه و غیرانسانی رژیم صهیونیستی، احساسات ضداسرائیلی گسترش بی‌سابقه‌ای یافت و راهپیمایی‌های ضدجنگ در سراسر جهان وجهه تصنعی این رژیم را بیش ‌از پیش تخریب کرد. این جنگ همچنین روند دیپلماتیک رژیم صهیونیستی با دیگر کشورها را مختل کرد به‌ نحوی‌که السالوادور سفارت خود را از قدس به تل‌آویو منتقل کرد و ونزوئلا سفیر خود را از اسرائیل فراخواند.

 

جمع‌بندی

مهم‌ترین دستاورد و پیروزی این نبرد برای جبهه مقاومت شکست در تابوسازی توان نظامی رژیم صهیونیستی بود چرا که تا قبل از آن مقامات این رژیم با بیان اینکه یکی از چند ارتش قدرتمند جهان را دارند ادعای برتری داشتند؛ اما با این شکست معلوم شد که دژ پولادین ادعایی آن‌ها قابلیت شکست دارد و نیروی ایمان و اراده از هر چیزی بالاتر است.

از آن نبرد به بعد ساکنان مناطق اشغالی روزبه‌روز احساس حقارت بیشتری را متحمل شدند و تلاش‌های دیگر برای جبران جنگ 33 روزه با شکست‌های پی‌درپی، هر چه بیشتر به فراگیر شدن این احساس دامن زد. ارتش رژیم صهیونیستی به این مسئله آگاه شده که توان فعلی حزب‌الله از آن سال تا به‌ حال دچار تغییرات زیاد و عمده‌ای داشته و هر حمله پیش دستانه‌ای می‌تواند عواقب و تبعات جبران‌ناپذیری برای این رژیم داشته باشد.

مصطفی رنجبر محمدی

 

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/8002


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.